Svar: Fuldkorn eller ej
21. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære C
Fuldkorn er sundt og godt, men i forhold til børn, er det vigtigt ikke kun at servere fuldkorn. Børn spiser små mængder af gangen og de har derfor ikke brug for samme mængde fuldkorn som vi andre.
Det anbefales at når børn tilbydes brød, så bør det være brød med fibre men uden hele kerner. Det er med til at holde maven igang og kostfibre får vi især fra frugt, grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfibre.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfibre kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring. Det kan altså være med til at holde maven igang, men hvis barnet ikke kan tygge sig igennem kernerne, så er der risiko for at barnet ikke optager næringen tilstrækkeligt fra dem.
Man kan dog sagtens få lyst brød, som er fuldkornsbrød, selvom det ikke kan ses. Dette netop fordi brødet er bagt af fuldkornsmel, hvor hele kornet er brugt. Når man vælger brød til børn, er det en god idé at vælge brød som "ligger tungt i hånden", brød som vejer noget. Det er ofte tegn på at der er brugt fuldkornsmel, også selvom brøddet ikke indeholder hele kerner.
Med hensyn til brune ris og fuldkornspasta, så er det ganske udmærket generelt at vælge fuldkornsvarianter, da disse indeholder alle dele af kornet, inklusiv vitaminer, mineraler og kostfibre. Det er med til at give en god fordøjelse og det mætter bedre. Men også her gælder, at variation er vigtigt og især også fordi din dreng jo ikke er særligt gammel og derfor stadig kan have svært ved at tygge maden godt nok og dermed svært ved helt at fordøje den, hvis den er for grov.
Det er derfor en god idé at du varierer og giver ½ af hver, så han sammen med sin middagsret får en blanding af ½ naturris og ½ hvide ris eller ½ fuldkornspasta og ½ hvedepasta som tilbehør - og ikke udelukkende fuldkorn.
Fortsat god appetit og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske